
En hel del kan gå rätt på ett event eller konferens. En hel del kan tyvärr också gå fel. Att ta hjälp med de moment du själv inte kan är klokt. Då undviker du att begå de vanligaste misstagen. Redovisningsbyråer är prisvärda och gör att du undviker skattesmällar eller att du missar saker du faktiskt kunde dra av från din verksamhet.
En smart eventplanerare anlitar en bra redovisningsbyrå. Det här gäller även om du själv är insatt i ekonomi, om du behöver av lastning från det som du vill fokusera på.
Det finns en hel del saker man som företagare ska hålla koll på. Företagsskatter som förnyas men också vilka avdrag som är gällande. Vad får du dra av, och vad får du inte dra av? I GP kan du till exempel läsa om att avdragsmöjligheterna för företag med lån ska begränsas. Samtidigt ska bolagsskatten sänkas. Hur utnyttjar du dessa möjligheter och undviker att göra dyra misstag? Är du inte själv insatt i ekonomi är det kanske bättre att anlita någon som är expert på området. Visste du till exempel att du kan åka på en ordentlig skattesmäll om du inte redovisar dina konferensresor rätt?
Bra att hålla lite koll själv
Självklart är det fortfarande en konkurrensfördel att även själv ha koll. Det underlättar för din planering av verksamheten enormt. Och det finns förstås en massa sätt att nästla sig genom den ekonomiska skogen. I Aftonbladet listar man alla de sakerna man kan göra avdrag på; allt från arbetskläder till hur det funkar med tjänstebil. Ska du anordna en tjänsteresa behöver du veta exakt hur du ska redovisa för att få ut det mesta av avdragen.
En enda miss i redovisningen kan leda till att du åker på en rejäl skattesmäll. Mariestadstidningen skriver om ett bemanningsföretag som fick skulder till staten på nära tre miljoner kronor.