Att dela ut goodiebags i olika sammanhang är något som blir allt mer populärt, så varför inte även göra det på konferensen för att ge deltagarna ett mervärde och minne? Se bara till att innehållet i bagen passar med konferens tema och besökare – någon som inte riktigt hade koll på sin målgrupp var Stockholm Marathon-gruppen som misslyckades totalt med sin goodiebag på årets upplaga av Vårruset.
Trender på konferenser växlar och något som på senare tid blivit allt populärare är att dela ut goodiebags till konferensens deltagare i syfte att skapa mervärde. När detta lyckas är det en riktigt bra marknadsföringsgrej att göra, speciellt om man är en extern konferensarrangör som stått för arrangemanget. Men går det fel kan det gå riktigt åt skogen och skapa allt annat än ett positivt mervärde för goodiebagens mottagare. Det var något som hände i våras för Stockholm Marathon-gruppen som årligen arrangerar tjejloppet Vårruset och i år valde att dela ut en goodiebag specialanpassad att passa just tjejer – men ack så fel man kunde ha.
Goodiebagen misslyckades totalt
I Dagens Media skriver man om hur goodiebagen som Stockholm Marathon-gruppen delade ut inte bara var helt misslyckad i sin riktade reklam utan fick dessutom utstå massiv kritik från loppets deltagare. Varför då? Jo, goodiebagen innehöll nämligen inte saker som man kan tänka sig att en löpare skulle bli glad över att få, istället innehöll dem stereotypa ”kvinnoprodukter”. Vad arrangörerna, som inte heller förstår varför deltagarna blivit upprörda, hade nämligen fyllt goodiebagen med tamponger, en microfiberduk för tvättning, trosskydd och en chokladbit.
”Förnedrande” och ”käftsmäll”
Reaktionerna på produkterna blev alltså inte positiv och i sociala medier har Dagens Media listat exempel på hur deltagare i loppet både skrivit att de känt gåvorna som förnedrande och jämfört innehållet med att få en käftsmäll samt att det är inte på 1930-talet vi lever med mera. Men arrangörerna tycker sig inte ha gjort fel, även om man som löpare kanske snarare förväntar sig proteinpulver eller annat efter ett lopp på fem kilometer, men icke. Så om ni planerar att hålla konferens finns en del saker att tänka på för att inte göra samma misstag som de marknadsansvariga på Stockholm Marathon-gruppen, men främst två saker:
- Satsa på produkter som kan kopplas till konferensens tema.
- Välj med fördel könsneutrala produkter som passar män som kvinnor.