Tidigare har vi skrivit om hur det skapades rubriker när Kvalitetsmässan i Göteborg delade ut kondomer under konferenserna, men kampanjen som landstingen i landet körde under sommaren 2015 i samma tema blev desto mindre uppmärksammad – trots att den gick i samma tema och handlade om säkert sex.
Att gå på konferens kanske inte är en uppmaning att ligga runt, något som vi tidigare skrivit om här då konferensbesökaren Andreas Larsson reagerade starkt på kommunens giveaway i form av kondomer med uppmaningen ”Orka fullfölja – det är en kvalitetsfråga”. Men en kampanj i samma tema som inte fått lika mycket uppmärksamhet trots sitt hårda budskap är om än mer uppseendeväckande. Kampanjen är nämligen i form av tryckta budskap på toalettsitsar och gratis kondomer på bland annat Skavsta flygplats utanför Nyköping – och uppmaningen på sitsen är i form av en varning för klamydia och en påminnelse om att det inte är på toasitsen du drabbas av denna sjukdom. Det är på strandfesten utomlands.
”Omskrivningen på flygplatsernas toalettsitsar lyder så här: ”Det är inte här du får klamydia. Det är efter beachpartyt på Rhodos. Var rädd om dig i sommar. Använd kondom.” Utöver Skavsta ska kampanjen synas även på bland annat flygplatserna i Borlänge, Västerås och Karlstad.” läs mer om detta här hos Dagens Nyheter.
Självklart riktar sig denna kampanj inte till samma åldersgrupp som konferensen i Göteborg gjorde, utan syftar istället till att påminna personer i åldrarna mellan 20 och 30 år att ligga lugnt och säkert på semestern, när vi svenskar tenderar att släppa något på vårt annars ganska goda omdöme. Vad man hoppats på är nämligen att det mindre strikta vårdspråket som annars hörs rörande kondom-uppmaningar ska göra att kampanjen når fram med sitt budskap till fler personer i den tilltänkta målgruppen – något man förmodligen inte ens reflekterade över när man delade ut giveawaysen i Göteborg!